Redovita osobna higijena i njega starije osobe

Redovita osobna higijena i njega starije osobe služi prije svega održavanju čistoće tijela (koža, kosa, nokti), usne šupljine i zuba, te spolovila. Osim što je u funkciji održavanja dobroga tjelesnog zdravlja, osobna higijena i njega pomažu održavanju vlastitog zadovoljstva, samopoštovanja, poštovanja i društvenih veza. Čista i dobro njegovana osoba društveno je prihvatljivija, jer je ugodne vanjštine, nema neugodnih mirisa i doima se zadovoljnija životom.

Vrijeme i učestalost pranja, tuširanja i/ili kupanja, presvlačenja čistog rublja i odjeće, izbor kozmetičkih sredstava za pranje, njegu, a prema potrebi i zaštitu kože određuje sama osoba prema vlastitom izboru i iskustvu, ili u dogovoru s onim tko dodatno brine o njoj. Neke starije osobe, koje nemaju volje i interesa za održavanje čistoće tijela i odjeće, potrebno je u tome poticati.

Redovita i kvalitetna osobna higijena ima niz pozitivnih učinaka na zdravlje starije osobe:

– Uklanjanje prašine i nečistoće, propalih stanica, znoja i otpadnih produkata omogućuje koži normalnu funckiju, štiti ju od iritacije i oštećenja, smanjuje rizik od infekcija.

– Pranjem i trljanjem postiže se bolja prokrvljenost, te je koža zdravija i otpornija.

– Pravilnim odabirom kozmetičkih pripravaka za njegu kože poslije kupanja i njihovom redovitom uporabom sprječava se prekomjerno sušenje, svrbež i oštećenje integriteta (ogrebotine) kože; izbjegavati treba prečestu upotrebu sapuna i drugih pripravaka koji isušuju kožu.

– Redovito pranje prilika je i za (samo)pregled kože na pokrivenim ili teže dostupnim mjestima, te provođenje ostalih radnji koje treba činiti u zaštiti rizičnih mjesta za nastanak oštećenja kože i potkožnoga tkiva.

– Redovitim pranjem i četkanjem unapređuje se i čuva zdravlje zuba, desni i usne šupljine, postiže se osjećaj svježine u ustima; zdravi i čisti zubi (zubalo) pridonose ljepšem izgledu; cjelovito zubalo sprječava mijenjanje izgleda lica jer nedostatak zuba i degenerativni procesi paradontalnog tkiva dovode do promjena anatomskih odnosa (upali obrazi, brada je isturena i primiče se nosu); gubitak zuba i bolesti paradonta mogu onemogućiti starije da dobro žvaču hranu što može voditi u prehrambene deficite.

– Redovito svakodnevno češljanje i četkanje kose, tjedno pranje uz dobro trljanje tjemena pomažu održavanju zdravlja vlasišta i kose.

– Pranje, njegu i (samo)pregled stopala u starijih osoba treba redovito i pažljivo provoditi. Postupak se sastoji od dobrog namakanja, pranja, ispiranja i brisanja, osobito između prstiju, blage masaže i mazanja s lanolinom ili drugim sredstvom koje osigurava vlagu i dodatnu prehranu tkiva. Poduzeti treba mjere zaštite od opeklina, uboda, posjekotina i drugih ozljeda. Ako se nokti režu, a ne turpijaju, potrebno je ispod nokta staviti komadić vate prilikom rezanja, a škare po mogućnosti trebaju imati zaobljene vrhove.

Kožu starijih ljudi treba kontrolirano izlagati suncu (rizik za nastanak raka kože, isušuje kožu i dovodi do preranog starenja) i prije svakog sunčanja potrebno je kožu zaštititi dobro odabranim zaštitnim kozmetičkim sredstvom s visokim faktorom zaštite.